Kasztany jadalne – wartości odżywcze, pochodzenie i sposoby przygotowania

Kasztany jadalne, jak nazwa wskazuje są jadalną odmianą kasztanów. Pochodzą z drzew liściastych, które produkują jadalne nasiona, potocznie zwane kasztanami. W kuchni wykorzystywane są już od starożytności. Jak możemy je wykorzystać dzisiaj? Jakie znamy sposoby na ich przyrządzenie i dlaczego warto je wdrożyć do swojej diety?

Pieczone kasztany jadalne – pierwotna przekąska

Ciekawostką i zdumieniem dla wielu osób może być stwierdzenie, że kasztany to tak naprawdę prawdziwe orzechy. W odróżnieniu od innych jadalnych nasion takich jak migdały i orzechy nerkowca, te nie nalezą do królestwa owoców. Istnieje wiele odmian kasztanów jadalnych, przy czym europejskie i azjatyckie odmiany są najczęściej spotykanymi przy stołach.

Kasztany jadalne  – wartości odżywcze

Kasztany jadalne w charakterystyczny sposób wyróżniają się spośród innych, naturalnych przekąsek. Te bowiem w swoim składzie nie zawierają w większości tłuszczu,  a skrobię – złożoną z węglowodanów. Oznacza to, że w każdych 100 gramach kasztanów znajduje się znacznie mniej kalorii – bo ponad o połowę – niż w tradycyjnych orzechach. Podobnymi walorami odżywczymi charakteryzują się słodkie ziemniaki, będące nieodłącznym pokarmem osób na diecie przodków, czyli paleo.

Kaloryczność kasztanów jadalnych

Pieczone kasztany jadalne zawierają jedynie 213 kilokalorii na 100 gram produktu. Tymczasem bardzo popularne migdały, orzechy macadamia czy mniej zdrowe orzeszki ziemne – zawierają ich średnio 650 na 100 gram. Mogą być zatem bardzo skutecznym narzędziem dla osób chcących ograniczyć spożycie przyjmowanych w ciągu dnia kalorii. Kasztany jadalne przegrywają niestety pod względem zawartości białka. Zwykłe orzechy zawierają tego cennego składnika od 15 do 25 gram na 100 gram, kiedy kasztany mają go zaledwie 4 gramy. Warto wiedzieć, że białko przyczynia się do zaspokojenia głodu i długotrwałego uczucia sytości.

Inne informacje na temat składników odżywczych kasztanów jadalnych

Każde 100 gram tych orzechów dostarcza:

  • 45 gram węglowodanów,
  • 8 gram błonnika,
  • 2 gramy tłuszczu.

Jeżeli chodzi o mikroelementy zawarte w tym pokarmie, w 100 gramach znajdziemy przede wszystkim:

  • witaminę C – 43 mg (52% dziennego zapotrzebowania),
  • witaminę B6 – 0,376 mg (29% dziennego zapotrzebowania),
  • witaminę B1 – 0,238 mg (21% dziennego zapotrzebowania),
  • witaminę B2 – 0,168 mg (14% dziennego zapotrzebowania),
  • mangan – 9,952 mg (45% dziennego zapotrzebowania).

Oprócz tego znajdują się w nich śladowe ilości takich minerałów jak żelazo, fosfor, cynk, magnez, wapń, witamina b9 i b5.

Zawierają bardzo niskie ilości sodu, zatem mogą być spożywane przez osoby mające problemy z nadciśnieniem i zaburzeniami metabolicznymi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *