Pistacje i ich rola w kwestii zdrowego żywienia

Pistacje są to bardzo smaczne a zarazem wartościowe orzechy. Mają one dużo witamin i składników odżywczych, wśród których na dużą uwagę zasługuje między innymi luteina oraz zeaksantyn. Te dwa kluczowe składniki przyczyniają się w dużym stopniu do lepszej pracy narządu wzroku. W ich składzie można znaleźć również beta-karoten, który chroni przed kurzą ślepotą. Co jest istotne, minimalizują one także ryzyko pojawienia się zwyrodnienia plamki żółtej. Te wartościowe orzeszki mogą się również poszczycić pokaźną ilością potasu w składzie. W znacznym stopniu wpływają one na zmniejszenie ciśnienia tętniczego we krwi. Wśród składników odżywczych pistacji warto również wymienić:

  • wapń,
  • fosfor,
  • białko,
  • błonnik,
  • witamina E,
  • antyoksydanty,
  • witaminy z grupy B.

Pistacje, które zmniejszą poziom cholesterolu

Warto również zauważyć, iż w składzie pistacji znajduje się także pochodna witaminy ,,młodości”, czyli witaminy E. Jest to gamma-tokoferol. Ten bardzo ważny związek może przyczynić się do większej ochrony przed rozwojem co poniektórych nowotworów. Zmniejszają one również poziom cholesterolu, trójglicerydów oraz cukru we krwi. Dzięki temu, przyczyniają się one do lepszego metabolizmu a także do spadku masy ciała. Pistacje wykazują się niskim indeksem glikemicznym. Z tego powodu nawet cukrzycy mogą spożywać te orzechy, gdyż nie powodują one zwiększania cukru we krwi. Dodatkowo, mają one dużą ilość błonnika, który na długo zaspokaja uczucie głodu. Błonnik reguluje też układ pokarmowy.

Orzechy pomocne na diecie wegetariańskiej

Przeciwutleniacze będące w składzie tych zdrowych orzeszków, skutecznie radzą sobie z wolnymi rodnikami. Pistacje przyczyniają się również do zmniejszenia zbyt obfitych krwawień menstruacyjnych, posiadają one pokaźną ilość żelaza. Jak wiadomo, żelazo pełni bardzo ważną rolę, zwłaszcza na diecie wegetariańskiej, na której panuje wiele wykluczeń. Z tego powodu warto włączyć do codziennego menu te orzeszki, zarówno przy wegetarianizmie ale i nie tylko, aby dostarczyć sobie odpowiednią dawkę żelaza.

Witaminy z grupy B obecne w pistacjach

Pistacje mają bardzo dużą ilość witamin z grupy B, który mają niebagatelny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W składzie znajduje się między innymi witamina B1, B2, B3, B6. Witaminy te przyczyniają się również do redukowania objawów napięcia przedmiesiączkowego jak i także zwiększają one odporność na stres. Bez wątpienia orzechy te smakują dobrze jako samodzielna przekąska. Można je również dodawać do sałatek, albo można z nich robić musy i dipy. Mają one charakterystyczny zielonkawy kolor, doceniane są one za walory smakowe.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *